893 – Keizersbrug

Vandaag laat ik u een afbeelding zien van de Keizersbrug die ruim voor 1964 is gemaakt zoals u ziet! In genoemd jaar werd tot opluchting van velen de oude draaibrug – één voortdurende bron van ellende – vervangen door een vaste oeververbinding. Vooral voor de reconstructie van de binnenstad was het lint Binnenhaven-Zuidstraat de meest gekozen toegangsweg naar onze veste. In die tijd was er bovendien nog sprake van pittig scheepvaartverkeer door het Helderse Kanaal, zodat de brugwachter vrij regelmatig aan de slag moest. En hoewel smid Lafeber herhaaldelijk verbluffende staaltjes van vakmanschap verrichtte kon het slijtageproces niet worden tegengehouden. Met gevolg dat het openen en het sluiten van de brug met de deftige naam nog al eens met horten en stoten gepaard ging. Zulks wekte onder de passanten – ook toen had vrijwel iedereen haast – grote wrevel op, hetgeen nog al eens leidde tot het maken van onverdiende verwijten aan het adres van degene die de sleutel van de brug hanteerde. Vaak werd er door die en gene bijgesprongen, zodat middels duwen, trekken, hossen of stampen de zaak in beweging kwam. Je zou bij dit alles bijna vergeten hoe vriendelijk het aanzien was van dit stukje Nieuwediep dat uitzicht gaf (en nog geeft) op een deel van onze grachtengordel waar de sfeer echt nog wel wat romantisch aandoet. We moesten er maar goed zuinig op zijn!

Foto: Keizersbrug.

10 Comments on “893 – Keizersbrug

  1. Ongeveer waar de fotograaf stond, daar liep ik op 17 oktober 1946.
    Ik kwam er langs op weg van school naar huis, toen daar bij werkzaamheden aan die brug eerst met een knal een lasapparaat ontplofte en een seconde daarna met een daverende explosie een gascilinder: van de mensen die daar aan het werk waren twee dood en twee gewond. Veel glasschade rondom.
    Krantenberichten over het ongeluk met foto´s op de site Helderse Bruggen.

  2. Ik weet uit verhalen van mijn vader dat hij ook nog eens geholpen heeft om de Keizersbrug dicht te krijgen.

  3. Het feit dat er een draaibrug kwam was al bijzonder.
    Want de voorganger van deze oeververbinding was een pontje.
    Verpacht door de gemeente. En dat bracht geld op.
    Dus, was de redenatie, waarom een dure brug waar ook nog een
    brugwachter voor nodig was met terugkerende onderhoudskosten.
    De bezuiniging werd op de draaibrug werd o.a. gevonden in zijn
    afmeting en materiaal keuze.
    De brug werd opgebouwd uit gietijzeren elementen die aan elkaar
    werden geklonken.
    Gietijzer heeft de eigenschap dat het uitstekend bestand is tegen
    drukspanning maar niet tegen trekspanning.
    Om te voorkomen dat het bewegende brugdek ging doorbuigen
    werden aan de uiteinden van het brugdek spanstangen aangebracht.
    Deze werden over steunpalen (Pylonen), welke aan weerszijden van
    het brugdek waren aangebracht, geleidt en vast gemaakt aan het brugdek.
    De spanstangen waren instelbaar en hiermee konden de uiteinden van het
    brugdek als het ware een stukje worden opgetild.
    Deze constructie werd ook toegepast bij de “Gasbrug”, verbinding in
    de Spoorgracht over de Molenvaart. (1864 – 1964)
    Deze is destijds aangeboden door de gebr.Janzen onder voorwaarde
    dat de gemeente het onderhoud voor zijn rekening nam.
    Brug type: “Getuide draaibrug”.
    Keizersbrug 1891 – 1964.

    • Bedankt voor de technische uitleg over de Keizersbrug meneer Boogert, overigens is dit een prachtige foto.

  4. Wat een prachtige foto. En mannen, dank voor de toevoeging van jullie verhalen. Ik ben nog jong (1966) dus ga er vooral zolang mogelijk mee door.

    • Uit uw reacties en kennis over bepaalde historische feiten over Den Helder dacht ik altijd dat u veel ouder was meneer Hijneken! Maar dit is en blijft een geweldig mooie rubriek met z’n prachtige foto’s.

      • Dat ligt niet aan mijn leeftijd meneer Veurne, mijn historische belangstelling gaat mijn leeftijd voorbij. Bij uw laatste zin sluit ik mij van harte aan.

  5. Dit is inderdaad een prachtige foto van de oude Keizersbrug.

  6. Een late reactie: Bij het zien van deze foto van de Keizersbrug kwam er een leuke herinnering bij mij boven. Het zal in 1961 zijn geweest dat ik vanuit Assen, waar ik was gelegerd, naar Den Helder moest om te gaan schieten (.50) op het schietterrein Botgat. Er moest munitie worden gehaald bij het munitiemagazijn in Huisduinen. Omdat men dacht dat ik als oud-inwoner (maar wel vanaf 1953 wonend in Den Haag) in Den Helder de weg wel zou weten zat ik in de voorste dikke DAF. We reden de Zuidstraat af richting Keizerstraat en stonden prompt met de hele colonne voor de Keizersbrug, waar je natuurlijk niet overheen mocht met zulk zwaar vervoer. De hele colonne moest dus achteruit weer de Zuidstraat op. Je kunt je het commentaar voorstellen: “nou sergeant als je zo goed de weg weet kan je beter thuis blijven”.