874 – Hr. Ms. Zeearend

Van huis uit zijn mijn vrouw en ik natuurliefhebbers zo kijken we iedere vrijdagavond naar het televisieprogramma Vroege Vogels en op zondagmorgen zit ik steevast vanaf 7.00 uur op radio 1 te luisteren naar Vroege Vogels! En daarnaast bekijken we de vogel gebeurtenissen op Beleef de Lente en wat mij daarin het meest fascineert zijn die Zeearenden. En bij het kijken daarnaar kwam bij mij de gedachte boven drijven dat wij in een heel ver verleden ook een Zeearend in Den Helder hebben gehad namelijk Hr. Ms. Zeearend. Hr. Ms. Zeearend A 892 (1946-1971) was een opleidingsschip voor onderzeebootbestrijding. Het schip was in 1903 in de vaart genomen als passagiersschip van de Batavierlijn te Rotterdam en voer onder de naam Western Isles en Batavier IV. Het zou mooi zijn als er onder u lezers zijn die nog op Hr. Ms. Zeearend hebben gewerkt en er iets meer over kunnen vertellen.

Foto Hr. Ms. Zeearend.

7 Comments on “874 – Hr. Ms. Zeearend

  1. Leuk die goeie ouwe Hr. Ms. Zeearend liggend naast de Moormanbrug!

  2. Mooi die combinatie met die natuurprogramma’s en Hr. Ms. Zeearend.

  3. Kan het zijn dat de naam van de commandant rond 1966 was: Lawson?

    • In 1968 was overste Bottema commandant van Hr. Ms Zeearend.

  4. Belangrijke taak van de KM was en is nog steeds onderzeebootbestrijding.
    Hr.Ms. Zeearend werd ingericht als opleidingsschip onderzeeboot bestrijding.
    Hoewel op de Navigatie Gevechtsinformatie school (NAVGIS) instructie
    werd gegeven in het in kaart brengen van posities en bewegingen van
    bovenwaterschepen met behulp van o.a. Plottafels was er ook behoefte aan het
    vastleggen van scheepsbewegingen van onderwaterschepen en de daarbij
    behorende tactische handelingen.
    In deze behoefte is destijds voorzien.
    Voor zover ik mij kan herinneren zijn het studenten van het KIM geweest die onder leiding
    van een docent tijdens één of meerdere leergangen een simulator hebben ontwikkeld en tot uitvoer gebracht welke aan boord van Hr.Ms. Zeearend werd geplaatst.
    Wellicht weet Hans Zuidweg hier iets van.
    Getracht werd een zo realistisch mogelijk model te maken waar miniaturen van
    zowel bovenwater- als onderwaterwaterschepen konden manoeuvreren.
    Dit alles aangestuurd door een instructeur.
    Het geheel was opgebouwd uit vele mechanische en elektrische componenten.
    Nadat dit enige jaren had dienst gedaan was onderhoud en herstel van sommige
    delen noodzakelijk.
    Defensie beschikte in die tijd over een onderhoudsbedrijf gespecialiseerd in
    het onderhouden van fijn-mechanische, elektrische , elektronische en optische
    instrumenten waaronder navigatie apparatuur. De naam van dit bedrijf was:
    Verificatie van Rijks Zee en luchtvaart Instrumenten, afgekort VRZLI.
    Hiervan was in Den Helder de buitendienst gevestigd met een aantal
    gespecialiseerde technici.
    Het lag voor de hand dat het onderhoud van de Zeearend apparatuur door
    dit bedrijf moest worden uitgevoerd.
    Aanvankelijk alleen op afroep bij storing of defect, later werd het een dagtaak.
    Probleem was dat er geen handboeken en tekeningen of schema’s aanwezig waren.
    Terug vallen op de bedenkers en makers van dit alles was niet mogelijk omdat deze
    niet meer op het KIM aanwezig waren.
    Hoewel ik incidenteel gewerkt heb aan deze simulator kan ik mij nog goed herinneren
    dat in de ruimte van het schip waar de lessen plaats vonden een erbarmelijke
    luchtverversing / klimaatbeheersing aanwezig was.
    Het was nog in de tijd van de radiobuizen waardoor veel warmte ontwikkeling.
    Zowel de opleidingsfaciliteiten NAVGIS en Hr.Ms.Zeearend werden uiteindelijk
    ondergebracht in een geheel nieuw gebouw op de Nwe.Haven, de “Operationele school”.
    Hans Zuidweg noemt de naam Lawson. De naam herinner ik mij wel maar dan als
    Ltz.1. Het kan dus zijn dat hij toen dienst deed als 1e officier maar of dit op
    Hr.Ms.Zeearend was kan ik mij niet herinneren.