847 – Een antiek Heldersch voertuig – collectie Joop Bel

Soms maakt de tekst die de afzender op een ansichtkaart aan de ontvanger schrijft de ansichtkaart nog een stuk interessanter! Om u een voorbeeld te geven op de ansichtkaart van de Stoomtram Den Helder – Huisduinen schrijft een zekere Johan van Citters het volgende: ,,Beste Nol hierbij een antiek Heldersch voertuig”. En dan verder schrijft hij zijn adres: de heer Beeckman Weststraat, Nieuwediep. Het is natuurlijk zo wie zo al prachtig dat je vroeger gewoon je huisadres kon opgeven op een ansichtkaart, als je dat tegenwoordig zou doen zouden er weer personen opduiken die daar misbruik van zouden maken. Maar terug naar de Stoomtram Den Helder – Huisduinen, op woensdag 20 januari schreef ik al een Afgestoft over het tramstation met de bijbehorende Trambar. De tramverbinding tussen Den Helder en Huisduinen heeft bestaan van 1896 tot 1917. Waarbij dient opgemerkt dat de opstapplaats op de Helderse Zeedijk was ter hoogte van de Kruisweg. Op onderstaande afbeelding van de Stoomtram zien we dat al het trampersoneel de moeite heeft genomen om voor de fotograaf te poseren.

Foto: Stoomtram Den Helder – Huisduinen.

Foto: Wissel Stoomtram Den Helder – Huisduinen halte Kruisweg.

12 Comments on “847 – Een antiek Heldersch voertuig – collectie Joop Bel

  1. Het succes van het treintje kwam, denk ik, doordat in die tijd voor de meeste mensen een fiets nog onbetaalbaar was.
    Op de eindpunten moest gerangeerd worden om het locomotiefje weer aan de andere kant van het treintje te krijgen. Vooral daar bij de Kruisweg vraag ik me af hoe dat ging. Het zou interessant zijn als daar ook een foto van te vinden was.

    • Cees, bedankt voor de interessante aanvulling. Het locomotiefje werd dus even op het zijspoor gezet en de wagens werden dan met mankracht een stukje doorgeduwd.
      Ik had iets ingewikkelders verwacht en er niet aan gedacht dat het -althans voor lichte treintjes- zo eenvoudig ook kon.

    • Het kan ook nog anders zijn gegaan, maar ik weet niet of die lus daar groot genoeg voor was. De trein werd op het stuk naast de lus gezet en de locomotief reed met de lus om de trein heen.

  2. In 1918 vroeg het bedrijf de gemeente Den Helder om het over te nemen voor 80.000 gulden. De gemeente had hier geen trek in. Er waren 3 locomotieven. 1 is verkocht aan een bedrijf in Limburg. De andere 2 werden gebruikt voor het opbreken van de baan en daarna ook verkocht.

    Bron: Google

  3. Wat een interessante aflevering van Afgestoft is dit zeg, maar natuurlijk ook weer leerzaam zoals we gewend zijn van deze Helderse rubriek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.