827 – Het luchtschip Graf Zeppelin boven Den Helder

Het is alweer iets meer dan negentig jaar geleden dat op woensdag 9 juli 1930 de Graf Zeppelin over Den Helder vloog. En omdat ik de afgelopen maanden veel vragen heb gehad of ik eens een paar foto’s van dit fenomeen wilde laten zien lijkt het mij een goed idee omdat vandaag te doen. Er zijn gelukkig een aantal unieke foto’s gemaakt door de fotograaf Nico Eiselin van de Graf Zeppelin die omstreeks 9 uur ‘s morgens over Den Helder vloog. Een ooggetuige verslag uit de Helderse Courant vertelt ons: Als een donkere orgeltoon klonk het geronk van de motoren van het zilveren gevaarte dat majestueus de lucht doorkliefde. Geëscorteerd door een zestal vliegtuigen van het Marinevliegkamp de Kooy vloog de Zeppelin in de richting van Texel en in minder dan tien minuten was het, in de zon glanzende, gevaarte verdwenen. Overigens dient opgemerkt dat de gezagvoerder van de graf Zeppelin de legendarische Ernst Lehmann was die op 7 mei 1937 omkwam met de Hindenburg bij Lakehurst, New Jersey in de Verenigde Staten.

Foto: De Graf Zeppelin boven (foto Nico Eiselin) op woensdag 9 juli 1930.

Foto: Zeppelin boven de school aan de Hertzogstraat op woensdag 9 juli 1930.

Foto: Zeppelin boven de kerk aan het Westplein op woensdag 9 juli 1930.

Foto: De Zeppelin aanmeertoren in Recife (Brazilië).

12 Comments on “827 – Het luchtschip Graf Zeppelin boven Den Helder

  1. Met die zelfde Graf Zeppelin kon je ooit ook van Duitsland naar Rio de Janeiro reizen en één van de tussenstops was in Recife, de stad waar ik woon.
    Hier is er nog een herinnering aan: de Zeppelin moest worden aangemeerd aan een speciale mast en die mast staat er nog.
    Beweerd wordt dat die nog bestaande “aanmeermast” de enige ter wereld is.

    • Mooie foto van die zeppelin. Maar juist die school op de voorgrond roept bij mij hevige nostalgische gevoelens op. Zes jaar van mijn leven heb ik doorgebracht op “opleidingsschool 8” aan de Herzogstraat. Eind jaren 40, begin jaren 50. We zaten nog op tweepersoons houten bankjes compleet met inktpot en schreven met kroontjespen. Hoofd der school was meester Muts wiens waarschuwende woorden me nog af en toe in de oren klinken: “Pas op, of ik geef je een haal over je zuiger.” De letterlijke betekenis daarvan heb ik helaas nooit achterhaald.
      Naast de voordeur hing een bord: Hoofd en personeel zijn onder schooltijd niet te spreken.” Ook niet mis te verstaan.
      Overigens werden twee lokalen in die tijd gebruikt door de Ambachtschool

      • Barend, hetzelfde pand werd jaren later als dependance voor het LEAO gebruikt. Met op het hoekje “Mahieu-tje” waar je nog een snoepie kon kopen.

  2. Wat een prachtige foto’s ja na de ramp met de Hindenburg was het afgelopen met het Duitse Zeppelin tijdperk.

  3. schitterende foto’s uit een tijd dat de vooruitgang in volle gang was het moet een raar gezicht geweest zijn voor de inwoners van Den Helder

  4. Ik heb mij eens laten vertellen dat de Zeppelin Graf Zeppelin na uitdienstelling was ingericht als museum. Ik denk dat de Tweede Wereldoorlog ook het einde betekende van dit succesvolle Luchtschip.

  5. Geweldig die foto van die aanmeertoren in Recife, ik denk dat dit de enigste tastbare herinnering aan de Zeppelin op de wereld is.

  6. Wat een schitterende combinatie van foto’s met een interessant historisch verhaal er bij.

    • Bijzonder deze foto’s ! Mijn opa vertelde vaak over dit gebeuren. Jarenlang bewaarde hij het krantenartikel over deze belevenis. Dat kwam dan nog wel eens bij de zondagborrel bovenwater. Heel bijzonder vonden we dat