803 – Een stukje verdwenen Den Helder.

Eigenlijk hoeft historie helemaal niet zo oud te zijn om in beeld gebracht te worden, want de foto die ik u vandaag laat zien is gemaakt in 1968. Wat wel geldt voor deze foto is, dat het beeld wat u hier ziet afgebeeld volledig uit het zichtveld is verdwenen. De Ankerparkbrug is in 1968 voor al het gemotoriseerd verkeer gesloten en in 1969 gesloopt. Het Marvaschip de Schorpioen is na uitdienstelling door de Koninklijke Marine in 1971, nog een aantal jaren voor leerlingen van het internaat Prinses Margriet in gebruik geweest. In 1982 werd de Schorpioen aangekocht door de stichting Ramschip Schorpioen uit Middelburg. In Zeeland heeft de Schorpioen haar oude uitstraling weer terug gekregen en is vervolgens in 1998 weer terug gekocht door de Koninklijke Marine. En in mei 2000 werd het schip na een restauratie als museumschip voor het publiek opengesteld. Aan de overzijde zien we nog een oude houten mijnenveger liggen, het is moeilijk te zien of het er een van de Wildervank of Dokkumklasse is. En daarachter zien we de inmiddels alweer jaren geleden gesloopte Bewapenings Werkplaatsen. En op de achtergrond is ook nog net een gedeelte van een onderzeebootjager van de Frieslandklasse te zien!

Foto: Een stukje verdwenen Den Helder.

13 Comments on “803 – Een stukje verdwenen Den Helder.

  1. Wat weer een enorm leuke foto. Een schitterende auto, heb alleen geen idee wat voor een het is. Misschien een Ford? Vraag me alleen af waarom die klompen daar staan.

      • Nou, ik zat eigenlijk te kijken naar de vlag. Het leek of die halfstok hing, maar na inzoomen bleek dat hij om de stok gedraaid zat. En toen kwam ik die klompen tegen.

    • Het antwoord op wat voor een auto er voor de Ankerparkbrug staat, lijkt mij echt een vraag voor meneer Bodelo!

      • Haha, bij deze;
        Dat het een Ford Consul was had ik snel in de gaten.
        Maar het is een bijzondere Engelse Ford en daar moest ik even over nadenken; het is een Ford Consul Capri.
        Deze kwam rond 1962 op de markt.

        • Bedankt hoor! Heb even gekeken op internet. Inderdaad een bijzondere auto, en maar twee jaar gebouwd. Oude voer- of vaartuigen, het blijft mooi!!

    • Wat grappig zeg ik had die klompen niets eens opgemerkt, zo zie je maar als je op details let hoe leuk een foto kan worden!

  2. In het midden op de foto staat nabij de Bewapeningswerkplaatsen een tent.
    In die tent stond een torpedolanceerbuis opgesteld.
    Hier werden proeven genomen met het lanceren van torpedo’s van boven het wateroppervlak, vooruitlopend op het plaatsen van torpedolanceerbuizen op schepen van de Frieslandklasse.
    Voor zover ik mij herinner bleek dit aanvankelijk geen succes want de torpedo ging achter het schroefgeruis van het eigen schip aan.
    Dit werd verholpen en het geheel is operationeel geweest tot de komst van een ander
    type torpedo.
    .

  3. Prachtige foto ! Maar toch een vraag; is die “oude mijnenveger” niet de oude Mercuur , het torpedowerkschip dat ieder weekend op de werf lag afgemeerd?

    • Het is duidelijk een mijnenveger want je ziet de twee davits op het achterdek, en die had de Mercuur namelijk niet.

  4. Wat een prachtige foto van een bevlogen tijdperk. En wat is het, ondanks de vervlogen periode, toch nog zo herkenbaar als was het gister!

    Bedankt voor het plaatsen en de begeleidende tekst.

  5. Ook een leuke herinnering: die wegwijzer van de ANWB. Ik vroeg me altijd af: waarom wegwijzers van de ANWB, en dus op kosten van de leden van een vereniging? Was het niet de taak van de overheid de openbare wegen van wegwijzers te voorzien?
    Maar misschien kreeg de ANWB er geld van de overheid voor.