790 – Het stoomtijdperk!

Het is toch eigenlijk best wel weer eens leuk om aandacht te besteden aan de spoorwegen vooral nu, omdat zowel het spoorwegpersoneel als de reizigers mondkapjes dragen om naar hun bestemming te reizen. Ik denk dat het daarom goed is om vandaag de knop even terug te draaien naar bijvoorbeeld het stoomtijdperk. Van het Helderse station heb ik al herhaaldelijke keren foto’s laten zien. En daarom is het des te leuker om eens aandacht te besteden aan de wekelijke gebruikers van de spoorrails en dat waren de machinisten die met hun knechten de stoomlocomotieven lieten rijden! En deze locomotieven trokken dan weer op hun beurt een karavaan van rijtuigen en goederenwagons achter zich aan door gans het land. Op onderstaande foto zien we een groep spoorwegmedewerkers op en rond een stoomlocomotief op het Helderse spoorwegemplacement! Misschien interessant om te weten dat op de bok van de locomotief de Helderse machinist Arend Reith (1870-1937) te zien is. Al kijkende naar deze foto bekruipt mij het gevoel dat ik onder normale omstandigheden best wel weer eens met de stoomlocomotief van Hoorn naar Medemblik wil rijden al was het maar om de nostalgische sfeer nog eens te proeven.

Foto: Stoomlocomotief in Den Helder.

 

9 Comments on “790 – Het stoomtijdperk!

  1. Bij de herinnering aan die treinen hoort ook de herinnering aan de geur van brandende kolen. Niet echt lekker, maar het wekte bij mij als kind de associatie met reizen en spannend.
    Vaak hoorde je gesis. Kwam misschien doordat de stoom uit de stoomketel ook werd gebruikt om de trein te verwarmen.
    Prachtig stukje techniek zo´n locomotief, maar uit oogpunt van economisch beheer van energie (en energie die geld kost) is er nogal wat op aan te merken.
    Een groot deel van de nuttige energie die in de stoomketel van de locomotief werd opgewekt moest worden gebruikt om die zware locomotief zelf in beweging te brengen. Ieder keer als de trein stopte ging die energie economisch verloren.
    Dat die zware locomotief ook zichzelf in beweging moest brengen maakte dat zo´n trein maar heel moeizaam op gang kwam. Voor lange ritten niet zo´n bezwaar, maar het verhoogde de reistijd sterk als bij veel stations moest worden gestopt.
    En dan hebben we het nog niet over de vervuiling door stoomtreinen.
    Even nagekeken: het was in begin 1952 dat tussen Den Helder en Alkmaar in plaats van stoomtreinen diesel-elektrische treinen gingen rijden. Baanvakken tussen Alkmaar en Amsterdam of Haarlem waren toen al sinds vele jaren elektrisch.

    • Hans bedankt voor je schitterende uitleg! Alleen vraag ik mij af zo’n locomotief zoals hier afgebeeld was dat nou Nederlands fabricaat of Duits.

      • Ik denk: Engeland, in vroegere dagen hét land op het gebied van stoom; de stoommachine was een Schotse uitvinding.

        • Dat weet ik nog zo net niet, in de jaren dertig van de vorige eeuw in de crisistijd reden er in Nederland ook een aantal van de Duitsers overgenomen locomotieven.

    • In oude kranten even naar dienstregelingen gekeken.
      De reis per trein tussen Den Helder en Amsterdam duurde in het stoomtijdperk ongeveer twee en half uur.

  2. Wat een geweldig mooie foto, en Hans heeft helemaal gelijk dat een deel van de energie uit de stoomketel gebruikt moest worden om de stoomlocomotief in beweging te krijgen.

  3. En nog even over de titel Stoomtijdperk.
    Suggereert dat stoom iets uit het verleden is, en voor treinen is zal dat wel zo zijn.
    Maar kernreactoren leveren warmte en de voor de hand liggende manier om daar electriciteit van te maken is nog: met die warmte stoom maken en dan met een stoommachine generatoren aandrijven.

  4. Mooie foto hoor! Als je inzoomt kun je jammer genoeg net het typeplaatje (op het rechter grote wiel) niet lezen anders hadden we geweten wat voor stoom locomotief het is. Een kenner/liefhebber weet het wellicht. Ik heb al wat zitten zoeken op het internet, maar kan niets vinden wat er op lijkt. Maar nogmaals, erg leuke foto.

  5. Vrijwilligers van Tata houden ook “hun” stoomlocomotief in leven. Eens in de zoveel tijd bestaat dan de mogelijkheid om een rondje mee te rijden over het Tata terrein. Dit is vaak weken van te voren “uitverkocht”.
    En wist u dat er naast het AMC in Amsterdam een stoomlocomotief staat opgesteld?