779 – De kruisers De Ruyter en de Zeven Provinciën

Vandaag toon ik u een foto waarop we zien afgebeeld de kruisers De Ruyter en de Zeven Provinciën. En deze foto plaats ik met een apart gevoel, eigenlijk wil ik deze foto opdragen aan de op 17 juni overleden Toon (Anthon) Hagen. Toon reageerde altijd op Afgestoft als er iets over de Koninklijke Marine te zien was. De geboren Rotterdammer die door de KM in Den Helder was terecht gekomen en later burgerambtenaar op de Rijkswerf werd voelde zich thuis in Den Helder. Vaak kwam je Toon op het brommertje in de stad ergens tegen en dan namen we met z’n tweeën even de wetenswaardigheden over Den Helder door in de wetenschap dat men toch niet naar ons luisterde. Hij was ook een trouwe lezer van de rubriek Afgestoft en vooral met foto’s van marineschepen deed je hem een groot plezier. Ik denk ook dat Toon precies zou geweten hebben welke kruisers er op de foto van vandaag staan afgebeeld. Toon bedankt voor alles en dat je mag rusten in vrede!

 

13 Comments on “779 – De kruisers De Ruyter en de Zeven Provinciën

  1. Prachtig dit soort plaatjes van vergane glorie op schepen waar veel mensen nodig waren de moderne techniek van heden ten dage had zich immers nog niet aangemeld.
    Deze foto zou zomaar uit één van mijn familie albums kunnen komen waar mijn vader of ik menig plaatje van hebben geschoten.
    Weer een genot om naar mogen te kijken op de zondag.

  2. Ja dit is bij uitstek een aflevering van Afgestoft waar Toon het antwoord zeker op geweten had c’est la vie.

  3. Hr.Ms. De Zeven Provinciën ( C802) werd in de periode 1962-1964 omgebouwd tot geleidewapenkruiser op de werf RDM te Rotterdam.
    Gedurende een korte periode was ik daar geplaatst vanuit de Buitendienst van het Marine onderhoudsbedrijf waar ik werkzaam was.
    Indrukwekkend waren de installaties op vuurleiding gebied maar ook op mechanisch gebied.
    Het opvoeren van een geleidwapen vanuit de opslagruimte onder in het schip naar de afvuurinrichting aan dek was een adembenemend schouwspel.
    In 1970-1971 werd groot onderhoud uitgevoerd aan het schip, ook weer op de RDM.
    Een rampzalige gebeurtenis vond plaats.
    Telkens als ik de naam Zeven Provinciën tegen kom wordt deze ramp bij mij weer actueel.
    Personeel van Hollandse Signaal Apparatenfabriek en van Bewapeningswerkplaatsen waren gedetacheerd in Rotterdam om werkzaamheden te verrichten aan boord van het schip.
    Huisvesting werd geboden aan boord van het logementschip “Mr.Jan Elshout”, afgemeerd bij de RDM.
    In de nacht van 11 op 12 februari 1971 brak brand uit op het logementschip.
    Er vielen 8 doden te betreuren. 43 overlevenden.
    Collega’s waarmee veel werd samengewerkt met name daar waar verschillende technieken samen kwamen waren er opeens niet meer.
    Deze gebeurtenis is in de loop der jaren in vergetelheid geraakt, temeer een goede gelegenheid dit nog eens onder de aandacht te brengen.

  4. “Zeven Provinciën” is ook een zwaar beladen naam geweest voor veel mensen waarvan de meeste niet meer in leven zijn.
    In 1933 is op de toenmalige “Hr. Ms. Zeven Provinciën” muiterij uitgebroken.
    Beëindigd door een bom op het schip, met nogal wat slachtoffers als gevolg,

  5. De meest indringende herinnering aan de Zeven Provinciën heb ik toen hij scheef en machteloos tegen het westelijk havenhoofd aan lag. Heel wat inwoners van Den Helder waren er naar komen kijken. Het schip probeerde op 26 augustus 1958 ‘s ochtends vroeg de haven binnen te lopen, maar strandde daarbij. Aan het eind van de dag werd hij losgetrokken door sleepboten. De materiële schade was gering, maar de imagoschade groot, zo staat in de levensloop van het schip te lezen. De oorzaak van de stranding is daarin ook te vinden. Al met al: ik zie hem in mijn herinnering daar nog steeds liggen.

    • Bij veel Nieuwendiepers zal bij het lezen van uw verhaal meneer Strang de herinnering aan die stranding weer boven komen.

  6. Mijn neef bevond zich aan boord toen het ongeluk met de Zeven Provinciën gebeurde.Ik weet nog dat hij het in geuren en kleuren bij ons thuis vertelde.Vanmorgen hoorde ik het verhaal opnieuw. Het schip moest in twee dagen lichter gemaakt worden. Alle munitie en zware spullen moesten moesten van boord . Zelfs de kombuis werd leeggemaakt.Ze hadden de korte broek er bij aan want heet was het.Het lostrekken gebeurde door zes sleepboten.De bemanning stond aan de ene kant van het dek en onder fluitsignaal van de bootsman moesten ze naar de andere kant lopen.Een week verlof kregen ze voor het zware werk.Over de toedracht van het ongeluk heeft hij een andere mening , aldus de sluipschutter van weleer.

  7. Wat zijn dit een fantastische verhalen als je het op de keper beschouwd!

  8. Hallo, ik ben de dochter van Toon/Ton Hagen, Brenda Hagen.
    Dank voor het leuke herinneringsmoment in dit stukje.
    Er is een klein foutje geslopen in waar zijn wieg stond. Ipv Rotterdam is dat Apeldoorn geweest.
    Op 18 december 1943 geboren en 19 december 1943 gedoopt om nog meer info te geven, want daar is een poosje onduidelijkheid over geweest, ook bij de marine en zelfs in de familie😉
    Verder wil ik via deze weg de vrijheid nemen allen te danken voor de herinneringen die gedeeld worden.
    Met hartelijke groet
    Brenda Hagen