771 – Basculebrug!

De oeververbinding die u hier afgebeeld ziet werd – volkomen ten onrechte aangeduid als Nieuwe Brug. En dat terwijl heel Nieuwediep de aanduiding Basculebrug bezigde. Officieel, zo wordt beweerd, was het de Bassinbrug. Deze gaf de scheepvaart toegang tot ’t Bassin of Spoorweghaven. En iets technisch, de Basculebrug dateerde van 1929. Inmiddels hebben we in 1972 een meer moderne brug over onze uitvalsweg zien leggen, vernoemd naar wijlen burgemeester Sim Visser. Aan de overzijde van de brug zien we nog een drietal loodsen die behoorden tot het fort Westoever. Deze loodsen zijn jarenlang in gebruik geweest bij het LUASK als geschutsloods. Maar deze foto biedt ook ruimte qua uitzicht, je kunt namelijk oneindig ver het achterland inkijken. Overigens valt het wel op, dat er bijna geen sterveling op en rond de brug te zien is op een fietser en de brugwachter na! Zelfs bij de landsverdediging’s troepen op het fort Westoever is het rustig. Maar al met al blijft het toch een schoonheid van een foto om naar te kijken.

9 Comments on “771 – Basculebrug!

  1. Wat een geweldig mooie foto, je kunt er ook onder zetten als tekst ruimzicht Den Helder.

  2. Voorzover mij bekend is hier geen sprake geweest van de naam “Nieuwe Brug”.
    Dit was wel het geval bij de 1e brug tussen Ankerpark en Zuidstraat/Binnenhaven.
    En dan de naam “Nieuw” in de betekenis van recent gebouwd.
    De “Rol-Basculebrug” was de vervanging van de dubbele Basculebrug uit 1864.
    De bouw van de Rol-Basculebrug verliep niet zonder problemen.
    Zeer strenge vorst zodat geen grondwerkzaamheden konden plaatsvinden maar ook de eis van Min.van Oorlog dat de vaarweg vrij moest blijven van obstakels.
    Dit betekende dat de brug in verticale stand moest worden gebouwd.
    Er moest om die reden een kraan gebouwd worden om alle elementen op zijn plaats te brengen.
    De fabriek die die elementen maakte was in het oosten van het land gevestigd.
    Hier waren geen waterwegen om de elementen te vervoeren. Hierdoor moest de uiteindelijke constructie in Den Helder plaatsvinden bestaande uit kleine onderdelen welke per vrachtwagen werden aangevoerd.
    De brug behoorde destijds tot één van de grootste in zijn soort in Europa.
    Voordeel van deze Rol basculebrug dat het brugdek geen ruimte in nam bij doorvaart.
    Nadeel was de beperkte doorijhoogte veroorzaakt door het contragewicht.

    • Hans, Cees heeft wel gelijk ik heb een ansichtkaart waar wel degelijk op staat nieuwe Brug-Binnenhaven. En mijn opa noemde deze brug steevast de Nieuwe Brug.

      • Dat is mogelijk Bert.
        Ansichtkaarten werden soms voorzien van een opschrift zonder
        controle of dit ook de juiste naam was.
        De tekst geeft dan aan dat het een nieuw gebouwde brug is.
        Verwarrend.
        Bedankt voor je reactie.

  3. Weet iemand toevallig wat dat voor een gebouw was wat links op de foto staat!

    • Had dat gebouw niet iets met de verbinding tot Fort Westoever te maken, daar staat mij namelijk iets van bij.

  4. Prachtige foto van een vervlogen tijdsbeeld!

    Bedankt voor het plaatsen Cees.

    • Ik sluit mij volledig bij de woorden van meneer Hijneken aan!
      Cees jij bent de enigste uit Den Helder samen met Marinus die iets aan de historie van Den Helder doet.