763 – Hr. Ms. Neptunus

Vorige week kreeg ik van iemand de vraag voorgelegd of ik in het bezit was van een foto van Hr. Ms. Neptunus, en dan niet de Neptunus die tussen 1948-1974 voor het Koninklijk Instituut voor de Marine heeft gelegen. In dit geval hebben we het over het voormalige schroefstoomschip Zr. Ms. Evertsen (1857-1893) van de Koninklijke Marine. Dit schip had een stoom aangedreven schroef als aanvullende voortstuwing. Dit schip werd na een verbouwing in 1893 in dienst gesteld als Hr. Ms. Neptunus ook wel Hr. Ms. Wachtschip genoemd. En het mooie van Hr. Ms. Neptunus was dat ze een niet onverdienstelijk scheepselftal hadden wat nog was aangesloten bij de Heldersche Voetbalbond in het seizoen 1917-1918. Het mooie van deze ingekleurde ansichtkaart is dat we vanaf de voorplecht aan bakboordzijde het Havenplein kunnen zien.

 

 

5 Comments on “763 – Hr. Ms. Neptunus

  1. In die dagen was het niet vanzelfsprekend dat een schip door een schroef werd voortgestuwd. Het was modern, want in de negentiende eeuw hadden stoomschepen raderen, aan de zijkanten of aan de achterkant.
    Vandaar dat als het schip een schroef had, dat bij de naam van het schip meestal uitdrukkelijk werd vermeld. Je ziet dat ook bij de advertenties uit die tijd voor de binnenvaartschepen die over het Noordhollands Kanaal voeren.
    Bij een raderschip bij slecht weer was het hinderlijk, dat de raderen het ene moment diep en het andere moment minder diep in het water zaten, met als gevolg onregelmatigheid in de stuwkracht. Een schroef zit (vrijwel) altijd helemaal onder water.

  2. Hans, bedankt voor de uitleg, heb je soms maritieme technologie gezeten!