762 – AFGESTOFT EXTRA – DE RAMP MET DE ,,SIMON BOLIVAR”

DE RAMP MET DE ,,SIMON BOLIVAR”

Vandaag is het 4 mei en herdenken we alle slachtoffers die gevallen zijn tijdens de Tweede Wereldoorlog in het Koninkrijk der Nederlanden. En juist vandaag wil ik stilstaan bij iets wat nog voor de Tweede Wereldoorlog is gebeurd namelijk de ramp met de ,,Simon Bolivar” waarbij een Helders gezin is omgekomen.

Op vrijdag 17 november 1939 verliet het vracht-passagiersschip ,,Simon Bolivar” van de Koninklijke Nederlandse Stoomboot Maatschappij de haven van Amsterdam op weg naar Engeland. Vlak bij Harwich vond er een explosie plaats in laadruimte 2 aan stuurboordzijde en 10 minuten later volgde een tweede explosie aan bakboordzijde. Het schip zonk snel. De route die de ,,Simon Bolivar” volgde, stond echter bekend als ‘mijnenvrij’. Het schip is volgens de officiële verklaring gezonken door ontploffing van twee magnetische mijnen. Van de 397 opvarenden vonden bij de ramp 102 mensen de dood. Onder de geredde bemanningsleden bevond zich één Nieuwedieper en dat was de 20 jarige jongste stuurman Rinke Pieter de Haan. Maar het meest tragische is dat er onder de omgekomen passagiers een Helders gezin van 4 personen was. En dat was de familie Ten Have, bestaande uit vader Albert Gerrit ten Have 36 jaar, moeder Kaatje ten Have-Bontes 30 jaar, en hun twee minderjarige kinderen Gerhard ten Have 6 jaar en Nelly ten Have 2 jaar. De heer A.G. Ten Have was ongeveer een half jaar eerder als hoofdingenieur bij de ,,Bataafsche Petroleum Maatschappij” (BPM) met tropenverlof naar Holland gekomen en nam zijn intrek in de woning van zijn broer aan de Brakkeveldweg. Samen met een dertigtal collega’s en hun gezinnen zou de familie Ten Have op 17 november met de ,,Simon Bolivar” terug reizen naar Curaçao. Het lijk van Albert Gerrit ten Have is in Engeland aangespoeld en is geïdentificeerd, echter van diens echtgenote, Kaatje ten Have – Bontes en haar minderjarige kinderen is niets meer gehoord, zodat wel aangenomen moet worden dat zij bij deze scheepsramp zijn omgekomen.

Voor mij is dit een stukje vergeten historie waarbij vier Nieuwediepers op tragische wijze zijn omgekomen opdat zij niet vergeten mogen worden!

 

De foto van de Stoomboot ,,Simon Bolivar” is afkomstig van het RDM archief.

8 reacties op “762 – AFGESTOFT EXTRA – DE RAMP MET DE ,,SIMON BOLIVAR”
  1. DeNachtburgemeester schreef:

    Kijk dit is nu juist de reden waarom we mensen als Cees moeten koesteren in Den Helder. niet alleen over de mooie parken en ander materialistische dingen maar ook over de mens en zijn/haar verhaal.
    In deze tijd moeten we daar ook eens bij stil staan en niet alleen bij hen dit land groot maakte na de oorlog

  2. Bert van Dongen schreef:

    Triest om dit verhaal te lezen!

  3. Hijneken schreef:

    Indrukwekkend!

    Dank voor het delen Cees, ik sluit mij aan bij de woorden van de Nachtburgemeester.

  4. HZdwg schreef:

    Mijnen zijn tegenwoordig nog geniepiger dan in die tijd.
    Uitgerust met slimme informatica “weten” ze wat zich in hun omgeving afspeelt en kunnen dan zelfstandig “beslissen” wat te doen.
    Hoeven ook niet meer plaatsgebonden te zijn, sommige kunnen zich bewegen of iets lanceren.
    Beetje ingegraven moeilijk te detecteren.
    Een hoofdpijn voor de marine: een stuk vaarwater gevaarlijk maken is naar verhouding makkelijk en goedkoop, het ruimen is moeilijk en duur.

  5. Ritmeester schreef:

    We zouden die familie ten Have op een gepaste manier moeten herdenken! Want dit is toch verschrikkelijk geweest deze scheepsramp.

  6. Clemens van Veurne schreef:

    Dit verhaal hadden jullie als een soort van voorwoord in dat krantje over de Tweede Wereldoorlog moeten plaatsen wat we huis aan huis kregen uitgereikt. Dit is echt een zwarte bladzijde in de Helderse geschiedenis.

    • Fred Starewood schreef:

      Clemens ik ben het helemaal met je eens, toevallig kende ik wel het verhaal over de ,,Simon Bolivar” alleen wist ik niet daar 4 Nieuwediepers bij zijn omgekomen.

  7. Alfons S. schreef:

    Afgestoft medewerkers mijn complimenten voor dit artikel, hier had veel meer aandacht aan moeten worden besteed!