747 – Prins Hendriklaan

Terugkijkend in het verleden, wat natuurlijk niet mogelijk is maar toch staat er van alles op ons netvlies geschreven wat de herinnering aan het verleden levendig houdt! En dat is maar goed ook, want stel je voor dat je niet meer precies weet hoe het tot een aantal jaren geleden er op de Prins Hendriklaan uitzag dat zou niet best zijn. Gelukkig en dat is dan ook nog een goeie bijkomstigheid is zowat alles wat los en vast zit in Den Helder gefotografeerd. En dat geldt ook voor de Prins Hendriklaan, tegenwoordig is het een vrij rustige laan zonder noemenswaardige activiteiten en dat is toch wel eens anders geweest. Vooral ten tijde dat ons hoofdbureau van politie en de brandweerkazerne aan de Prins Hendriklaan gevestigd waren. En dan heb ik het nog niet eens over de bedrijvigheid gehad want vele jaren was ook het garagebedrijf van Jan Bruyn er gevestigd, en als stille herinnering aan dit bedrijf is er een parkeerterreintje over gebleven. Maar toch is iets van dat nostalgische van de Prins Hendriklaan overgebleven en dat is dat oude rijtje huizen die de Tweede Wereldoorlog en de sloperskogel overleefd hebben! En sommige onder u zullen daarbij terug denken aan Bonne Esperance en de bierbottelarij van Ab van Weelde.

14 Comments on “747 – Prins Hendriklaan

  1. ach ja de garage bruin de hoofdverkoper staat me nog goed bij mijn vader kocht op 60 jarige leeftijd zijn 1e auto . de verkoper was verbaasd waarom nu pas kijk zei mijn vader voltrots heb net dat roze geval gehaald Voor mij riep deze laan jaren lang deze associatie op z o ook vandaag thnx Cees

    • Wat rijbewijzen betreft was ik er wat vroeger bij dan de pa van de Nachtburgemeester.
      Ik moet vijf of zes geweest zijn, toen ik daar het voor-oorlogse politiebureau ben binnengestapt en de dienstdoende agent heb medegedeeld dat ik alle verkeerborden kende en dat ik daarom een rijbewijs wilde hebben. De agent was aardig, haalde een boekje met verkeerstekens te voorschijn, en inderdaad, ik kende ze allemaal.
      Mijn vader was bezig ze te leren en ik had meegeleerd.

  2. Terugkijkend op het verleden schrijft Cees.
    De Prins Hendriklaan roept bij mij nog een andere herinnering op namelijk de aanwezigheid van een Centralekeuken,
    “Gaarkeuken” tijdens WO II.
    Deze was ongeveer op de plaats, of links daarvan, waar garage Bruin op de foto staat.
    In de HC. van 9 jan. 1941 pg. 5 staat een artikel over het plan om daar een Centrale keuken te vestigen.
    Detail: “Kosten per portie 13 en 25 cent. Dit hangt af van de mate van welstand van hem of haar. Inkomsten grens Fl. 1400-. Boven dit bedrag betaalt men voor de “Vette hap” een kwartje, er onder 13 ct.”
    Aldus het artikel.
    Als straks vanwege het Corona-virus ook de Supermarkten gesloten worden …..?

  3. Hoi Hans,
    .
    Zullen we deze rubriek alstublieft virusvrij houden? Ik ben onderhand spuugzat van het ‘nieuws’ over deze gekte. 😉
    .
    Wat een mooie foto en wat een prachtig tijdsbeeld! Wij hadden zo’n zelfde Capri als dat naast de showroom staat, dat was wat in die tijd.

    • Hijneken, ik ben het met je eens dat we deze rubriek virus vrij moeten houden! Trouwens dit is inderdaad een geweldig mooie foto, maar op de plek waar de gaarkeuken eens was kwam later garage Bok.

  4. Van 1 juni 1967 tot 1 juni 1978 heb ik als monteur bij Jan Bruijn gewerkt en van september 1972 t/m de zomer van 1978 hebben wij boven de zaak gewoond de eerste jaren geheel links op 35 en tot slot geheel rechts op 53. Goed is te zien dat het oude Ford-logo op de zijgevel vervangen is door het nieuwe. Dit in het begin van de 70 er jaren. Naast de werkplaats was er een onderdelenmagazijn, showroom, plaatwerkerij annex spuiterij een Shell pomp en boven een 8-tal woningen.

    • Scherp opgemerkt van dat logo!
      En natuurlijk met een Capri (rechts) en Taunus (links) voor de deur.

    • Wat aardig om te lezen Willem. Hoe was dat, boven de zaak wonen? Werd je dan niet om de havenklap erbij geroepen als je al een keer vrij was?

      • Hijneken in die tijd woonden wij met 4 monteurs boven Jan Bruijn dus om de 4 weken was je monteur van dienst. Van maandagmorgen 08.00 uur tot de volgende maandagmorgen 08.00 buiten de normale werktijden was voor jou. Door het leveren van servicedienst betaalde wij minder huur. Later toen we ouder werden werd het toch wel meer als een bezwaar gezien.

  5. Nog even een nabrander over de Prins Hendriklaan deze heette vroeger de Stationsweg en werd in 1915 omgedoopt in Prins Hendriklaan.

  6. Ik hoef aan dit alles weinig toe te voegen, dit is gewoon een geweldige rubriek, Cees ik zou zeggen op naar aflevering 750!

  7. Ach ja de bierbottelarij van Ab van Weelde (eerst van Vollenhove daarna Oranjeboom bier). Ab was trouwens ook een heel goeie zanger hij had de bijnaam de Meesterzanger.

    • Albertus Johannes (Ab) van Weelde is op 31 december 1941 op 57 jarige leeftijd overleden in het Centraal ziekenhuis in Alkmaar.

  8. De Prins Hendriklaan liep in mijn jeugd nog van het spoorwegstation/Julianapark langs het treinemplacement tot aan het Koningsplein waar een omheining van rechtopstaande bielsen het eind van de spoorweg markeerde. In de bosjes bijna aan het eind stond een vrij groot gemetseld stenen gebouw waarvan het bestaan inmiddels voor velen in de vergetelheid zal zijn verdwenen. Maar niet bij mij. Op weg van bijvoorbeeld de Keizerstraat naar de Ambonstraat vormde het door het lange omlopen om het spoor een welkome onderbreking. Het was namelijk een urinoir waarin als ik me goed herinner plaats was voor acht mannen. Met de verhuizing van het station verdween zijn nuttige functie en werd het afgebroken. Toch jammer. Al stonk het er binnen wel.