733 – De paddenstoel van V&D

Was dat even schrikken maandagmorgen toen ik de Helderse Courant open sloeg. De ‘de paddenstoel’, (de lunchroom) van de voormalige Vroom & Dreesmann winkel in de Beatrixstraat gaat mogelijk verdwijnen! Even een klein geheugensteuntje voor de vele lezers van deze rubriek buiten Den Helder. Woningstichting en Helder Vastgoed hebben onlangs de eerste schets vrijgegeven van de facelift van het voormalige V&D gebouw in de Beatrixstraat. De ‘paddenstoel’, het markante herkenningspunt is daarop verdwenen! Er zijn gigantisch veel generaties die opgegroeid zijn met ‘de paddenstoel’, of zo als ze hem in de geschilderde gedaante van nu noemen “de bromtol”. En al die mensen hebben denk ik net als ik genoten van het uitzicht, want je zat als waren pal boven de straat en al het verkeer reed er onder door. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de tijd dat er nog bedienend personeel in de lunchroom rond liep echt werelds was dat. En hoe nu verder, het is even afwachten ik heb begrepen dat de PvdA fractie in de Helderse gemeenteraad gekant is tegen een mogelijke sloop van ‘de paddenstoel’ afijn de tijd zal het leren.

 

15 Comments on “733 – De paddenstoel van V&D

  1. Mijn mening:Laten staan!!Hier kan echt wel wat leuks van gemaakt worden.Denk dat die foto op een vrijdag is gemaakt zodat het beton het hele weekend kon uitharden.De Marine liep toen nog in uniform en al je dan bij het station was stond daar de MP om te kijken of je haar kort genoeg was anders moest je helemaal terug naar de kapper op Erfprins want die had daar speciaal de dienst voor,zodoende mistte wel een trein naar huis.Soms wel 2.Een pracht foto Cees.

    .

  2. De paddenstoel zou een mooie plek zijn voor de VVV i.p.v. een achteraf kantoortje op Willemsoord! Als je dan uit de trein komt ben je er zo. En de paddenstoel kun je ook nog rolstoel toegankelijk maken aan de buitenkant door gebruik te maken van de lift uit de Kroonpassage die is binnenkort toch overbodig!

  3. Natuurlijk is de Paddenstoel in de Beatrixstraat een beeldbepalend object en van mij hoeft ie niet weg. Vraag is alleen als hij blijft staan hoe blijft hij bereikbaar. Nu is hij bereikbaar via de 1e etage maar daar zijn appartementen gepland. Ik denk dat je ten koste van 1 appartement een toegang moet creëren want een opgang buitenom is uit den boze!

  4. ach ja gaan we weer eerst de JUTTER proberen te verbannen Nu dit weer gelukkig kunnen we een petitie starten hoe klein ook maar wel rap dan WIE TREKT DEZE KAR en gaat geschiedenis schrijven

    • Ik zou zeggen Nachtburgemeester ga overdag eens aan het werk, trek die kar en schrijf geschiedenis door de paddenstoel te redden.

      • beste Fred na 35werkzame jaren en nu ziekte bedank ik Dus pak hem beet en denk voor je een reactie plaatst ik heb er geen kracht meer voor

  5. Een pracht foto Cees! Ik denk dat we deze af moeten drukken en in de brievenbus bij Woningstichting moeten droppen. Als onderdeel van “de strijd”; kan je deze aflevering ook in het komende krantje plaatsen? Hoe meer publiek dit ziet, hoe meer mensen zich achter het behoud gaan scharen.

    • De grondwerkzaamheden zijn voor zover ik dat weet in 1964 begonnen, dus ergens in 1965 moet deze foto gemaakt zijn.

  6. Bron; Koos Bosma, et al. (red), Bouwen in Nederland, 600-2000. Waanders.

    Citaat; “Den Helder kreeg in de jaren vijftig en zestig een nieuw ‘stadshart’. Een breed plein – ook geschikt voor parades op Koninginnedag – omgeven door flats van vijf, zes lagen hoog, winkels, voorzieningen. De bouwjaren daarvan vertellen het hele verhaal. Het NS-station: 1958. De Nicolaaskerk: 1962. Flatwoningen aan het Julianaplein: 1965. De schouwburg: 1965. Het postkantoor: 1967. In dat stadshart verrees ook, in 1962, de vestiging van Vroom & Dreesmann aan de Beatrixstraat, van de architect Kersbergen. Een langgerekte gevel, waarvan de vier verdiepingen aan de straatzijde zijn bekleed met witte platen, bekroond door een gekartelde dakrand. Daarvoor, als eyecatcher, een ronde uitbouw, waarin het restaurant, op één poot, verbonden met het hoofdgebouw door een smalle traverse.”

  7. Vroom & Dreesmann in de Beatrixstraat is in 1966 geopend ik heb het er laatst nog over gehad met Rinus Swart.

  8. Geachte heer/mevrouw,

    Ik ben op zoek naar een foto van een V&D vlag.
    Zoudt U mij hieraan kunne helpen

    met vriendelijke groet,
    Wil Janssen