686 – Binnenhaven met Nieuwe Brug

Ik moet u zeggen dat ik de Binnenhaven nog steeds een van de mooiste plekjes van Den Helder vind! Wat een zegen dan ook dat er heel, heel lang geleden een ansichtkaart is gemaakt van dit stadsdeel dat ons vertelt over vergane glorie. Over de lange brug en de Marnixkade, over de hulppost van de politie die in deze buurt niet kon ontbreken. Over het steigertje van de ESONA en de werf “de Lastdrager”. Bouwwerken uit de tijd van Napoleon, die de eeuwen zouden kunnen trotseren zijn door oorlogsgeweld weggevaagd. En schepen, eens de trots van onze vloot, moesten worden gesloopt. Zo gaat dat nu eenmaal. De meerpalen aan en langs de wallekant zijn monumentjes uit de periode toen onze stad, vol hoop op een grote toekomst, nog bloeide op bijna 53 graden noorderbreedte. Zoals nog net te zien is, ging zo begin 1900 al heel wat met gebruikmaking van stoomkracht. De Nieuwe Kerk aan ’t naar haar genoemde plein is al jarenlang stille getuige van wat er aan veranderingen is onderhevig geweest daar op en rond ’s lands voormalige werf. Ook op deze prentbriefkaart staat ze midden in beeld. De broodfotograaf die deze indrukwekkende opname voor z’n opdrachtgever en – vast en zeker onbedoeld – voor het nageslacht maakte heeft heel veel dank verdiend!

11 reacties op “686 – Binnenhaven met Nieuwe Brug
  1. Anton Hagen schreef:

    Wat een pracht foto!
    Als niet geboren en getogen inwoner even een vraagje.
    Was deze brug toen de verbinding naar de Nieuwstraat?
    En later vervangen door de drijvende brug ter hoogte van Kalsbeek?

    • Hans Boogert schreef:

      Nee Anton, deze brug was niet de directe verbinding naar de Nieuwstraat. Dat was/is de Botbrug. De brug op de foto voorzag in een verbinding tussen Ankerpark en het kruispunt Binnenhaven-Zuidstraat en Nieuwebrugstraat.
      Een drijvende brug heeft hier niet gelegen, wel is er een veerpontje geweest.
      Overigens was dit de tweede brug op deze plaats.
      Zie voor verdere uitgebreidere informatie:
      http://www.bruggendenhelder.rf.gd

    • Hans Boogert schreef:

      Nog een (te) late reactie.
      De brug op de afbeelding is niet de “Nieuwebrug”
      maar de “Ankerparkbrug”.
      De “Nieuwebrug”was de 1e brug op deze plek.

  2. Emin Pasha schreef:

    Meneer Boogert,
    Dat kan u wel zo zeggen, maar er staat wel degelijk boven de ansichtkaart Binnenhaven met Nieuwe brug! Dus we hebben meer dan 100 jaar geleefd met de verkeerde naam van de brug.

    • Hans Boogert schreef:

      Dat hebt u goed gelezen mevr. Pasha!
      Een fout op de ansichtkaart echter.
      Om u te overtuigen kan ik u aanraden het onderdeel “Tekeningen”
      te kiezen van deze brug en de tekst daarop te lezen.
      Een eerdere naamsaanduiding is er niet.
      Dit is ook het geval bij de tekeningen van de Nieuwebrug.

      • HZdwg schreef:

        Komt misschien doordat de “volksmond” de brug van de foto nog een tijd lang bij de naam van de voorganger is blijven noemen.
        Net als bijv. veel mensen de Helderse Courant nog lang het “Viegend Blaadje” bleven noemen toen, die al lang niet meer zo heette.

  3. Hans Boogert schreef:

    Naamgeving van bruggen was en is een zwak punt in deze gemeente.
    RW heeft in Den Helder vrijwel alle bruggen voorzien van een naambord en zijn als zodanig ook geregistreerd.
    Zoals HZdwg schrijft zijn de namen van vooral vroegere bruggen door de volksmond ontstaan.
    Bij de huidige bruggen ontbreken een aantal naamborden omdat deze niet officieel geregistreerd zijn.
    Naamgeving of omschrijving op oud foto’s en ansichtkaarten laat nog wel eens te wensen over.
    De fotograaf gaf een naam zonder verificatie op juistheid.

  4. Willem J. Sloot schreef:

    Een mooi voorbeeld is de Molenbrug over het Helders kanaal tussen Loodsgracht-Molengracht en de Kanaalweg. Deze brug heeft nooit Mosterdbrug geheten maar werd en wordt in de volksmond wel zo genoemd!

  5. Hijneken schreef:

    Of zoals het Timorpark. Er is geprobeerd daar het Churchillpark van de maken, die naam is echter nooit ‘geland’.