602 – 100 jaar Vliegkamp De Kooy

602 – 100 jaar Vliegkamp De Kooy

Op 7 oktober 1918 werd het Marine Vliegkamp De Kooy opgericht, vandaag dus 100 jaar geleden! Ik weet natuurlijk niet of er morgen koffie met gebak geserveerd word in de bedrijfskantine van het Maritiem Vliegkamp De Kooy zoals het tegenwoordig heet, maar “lang zal De Kooy leven” zingen door het personeel is misschien een geste! Het Marine Vliegkamp De Kooy kent een rijke geschiedenis, omdat het vanaf het jaar van oprichting tot nu de hele ontwikkeling van de vliegtuigindustrie heeft meegemaakt! Vloog men in de beginjaren met diverse Zweedse Thulins en de Nederlandse Spijkers om maar iets te noemen, tegenwoordig is alles gericht op de Maritieme helikopters zoals de Lynx-helikopters en tegenwoordig de NH90. Tot aan de Tweede Wereldoorlog veranderde er weinig op het MVKK er was een nieuwe generatie vliegtuigen gekomen zoals de Koolhoven FK-51 en de Fokkers S-IX. Van deze vliegtuigen bleef na de Duitse inval op 10 mei 1940 niet veel over net als de infrastructuur van het vliegkamp. Het duurde tot woensdag 15 september 1954 vooraleer het naoorlogse Vliegkamp De Kooy weer officieel in dienst werd gesteld met het daarbij behorende MLTB en het LUMAG. Inmiddels zijn er al weer vele jaren verstreken en de grootste verandering kwam er op 4 juli 2008 toen het Marine Vliegkamp De Kooy onder bevel van de Koninklijke Luchtmacht kwam te staan en als Maritiem Vliegkamp De Kooy verder door het leven moet. Op de foto van vandaag zien we dat vice-admiraal jhr. W.C.M. de Jonge van Ellemeet het monument 1918 – 1968 op het MVKK onthuld. Maar ik vind het een mijlpaal dat ons Vliegkamp aan de Rijksweg 100 jaar oud is geworden, en dat is niet vanzelf gegaan want dreigingen van opheffing lopen als een rode draad door de afgelopen 100 jaar!

 

3 Comments on “602 – 100 jaar Vliegkamp De Kooy

  1. Dreiging van twee kanten: niet alleen uit Den Haag om de centen, maar ook uit het eigen Den Helder omdat vliegtuigen en helicopters brommen.

    • Weer een mooi stukje. We mogen blij zijn met vliegveld de kooy. Ik hoop dat ondanks de dreiging van twee kanten het wel blijft.

    • Ach Hans, het zijn vooral de defensie helicopters. Gelukkig valt het tegenwoordig mee. Qua vliegtuigen is er praktisch geen overlast. En de offshore helicopters houden zich strikt aan de regels. Op die manier valt er goed mee te leven.