594 – Buitenhaven met Hr. Ms. Fret

594 – Buitenhaven met Hr. Ms. Fret

Dat zo goed als niets blijvend is, nou dat weten we allemaal zo zachtjes aan wel! Neem alleen maar eens het feit, het rondje Buitenhaven was in mijn jeugdjaren ook echt een rondje waar je naar kon uitkijken, maar tegenwoordig fiets je vanaf de voormalige Zeevaartschool tot aan de Zeedoksluis over een weg die aan weerskanten is voorzien van een hekwerk. Terwijl er tijden zijn geweest dat je de nostalgie aan de Buitenhaven aan weerskanten kon aanraken, om maar iets te noemen het Zoölogisch station, het kantoor van de waterpolitie, het Douane kantoor, (als enigste gebouw is dit er nog) de visafslag en het Loodswezen met de betonning daarvoor ging je naar de Buitenhaven. Vervolgens kwam je via een klein bruggetje op een gedeelte waar aan weerskanten reuring was, dat kwam door de Bewapenings Werkplaatsen, en natuurlijk de onderzeedienstkade met de trouwe driecilinder onderzeeboten van de Dolfijn en Potvisklasse. Via de Langebrug met de bekende torentjes erop kwam je bij het klooster, het Koninklijk Instituut voor de Marine (KIM) en het Paleis uit met aan de overzijde Hr. Ms. Wachtschip Neptunus. En om het allemaal nog wat jeuiger te maken toon ik u vandaag een foto die gemaakt is op donderdag 12 augustus 1954 aan de Buitenhaven en van links naar rechts ziet men afgemeerd liggen Hr. Ms. Wachtschip Neptunus, Hr. Ms. De Zeeuw en helemaal vooraan Hr. Ms. Fret met aan stuurboordzijde de sleepboot Y 8028 beter bekend onder de naam Eems. U zult het ongetwijfeld met mij eens zijn dat dit toch een geweldig mooie foto is die een tijd weerspiegelt die vroeger zo gewoon was.

Cees Rondèl

 

7 Comments on “594 – Buitenhaven met Hr. Ms. Fret

  1. Ter aanvulling:
    Hr.Ms. Panter en Jaguar werden op 11 juni 1954 te New Orleans aan Nederland overgedragen en in dienst gesteld.
    Hr.Ms. Jaguar en Hr.Ms. Fret vertrokken op 16 juli van Norfolk. Aankomst te Den Helder 12 augustus 1954.
    Deze wijsheid heb ik uit het jaarboek van de Jaguar uit 1954met de volgende tekst:
    Overname, Indienststelling en thuisreis van
    Hr.Ms. fregatten Panter, Fret en Jaguar en
    Hr.Ms. mijnenveger Beilen.

  2. Een prachtige foto en een alleraardigst verhaal Cees, dankjewel.
    .
    Mooie aanvulling Anton!

  3. Oeps Cees, maar volgens Marine varende vloot is de afbeelding HR.MS. FRET. EX-USS PCE 1604. De Jaguar was 1609.

  4. Ja mooie foto maar nog heel wat mensen onder ons kunnen vast nog wel de borden herinneren die rondom het marineterrein stonden waarop stond dat het ten strengste verboden was om te fotograferen, welke sancties erop stonden weet ik niet maar volgens mij werd er aardig de hand aan gehouden.

  5. Is het niet een beetje vreemd een marineschip te noemen naar een dier dat noch op zee, noch op Nederlands grondgebied thuishoort?
    Het woord jaguar komt uit Brazilië, en wel uit het Tupi, een uitgestorven Indiaanse taal, uitgesproken toepíe.
    De taal is uitgestorven, het volk dat het sprak is Portugees gaan spreken en opgegaan in de Braziliaanse bevolking. Maar het Tupi leeft in Brazilië nog voort in sommige namen van mensen, veel namen van plaatsen, rivieren e.d. en in veel namen van planten en dieren waarvoor geen Europese naam bestond omdat ze in Europa niet voorkomen.
    Tupi is moeilijk te vertalen omdat de betekenis van een Tupi-woord vaak de betekenis van diverse Europese woorden min of meer overlapt. Daarom schijnt een exacte vertaling van het woord jaguar niet mogelijk te zijn, vertalingen die ik tegenkwam: dier dat kwaad doet, roofdier, gevaarlijk dier.

  6. Tja, met de invoering van de ISPS-code zijn overal hekken geplaatst. Een “loopie” langs de haven is nu een “loopie” tussen de hekken geworden. En ook de jongens die rechts op de foto op de drijvende vlonders spelen zouden nu direct weg gestuurd worden! Nu mag je op de haven als volwassene niet eens meer in de buurt van het water komen zonder zwemvest en reflecterend vestje. Sommige zaken waren vroeger toch wel leuker, vind ik tenminste.

    Voor wie wat lezen wil over de ISPS-code:

    https://nl.wikipedia.org/wiki/Internationale_code_inzake_de_beveiliging_van_schepen_en_havenvoorzieningen