586 – Hr. Ms. Vliegdekschip Karel Doorman

586 – Hr. Ms. Vliegdekschip Karel Doorman

Het is al weer enige tijd geleden dat we het in deze rubriek hebben gehad over de Koninklijke Marine, en toch is het goed om de Koninklijke Marine niet te vergeten, per slot van rekening is het de grootste werkgever van Den Helder! Maar weet u dat het dit jaar vijftig jaar gelden is dat op zondag 28 april 1968 brand uit brak op Hr. Ms. Vliegdekschip Karel Doorman. Even een stukje maritieme geschiedenis, het schip is vernoemd naar schout-bij-nacht Karel Doorman, die tijdens de slag in de Javazee op 27 februari 1942 als eskadercommandant met het vlaggenschip Hr. Ms. De Ruyter ten onder was gegaan. Vliegdekschip Karel Doorman was oorspronkelijk gebouwd als HMS Venerable voor de Royal Navy, in 1948 werd dit schip van de Royal Navy overgenomen en op 28 mei 1948 in Plymouth in dienst gesteld. Het schip heeft gedurende de tijd dat het voor de Koninklijke Marine in dienst is geweest vele grote reizen gemaakt waarbij ook Prins Bernhard verscheidene keren aan boord is geweest. Hr. Ms Karel Doorman is voor zowel de Koninklijke Marine als voor de gemeente Den Helder het meest van symbolische waarde geworden door op vrijdag 2 juli 1954 het westelijk deel van de Nieuwe Haven  te openen door een lint door midden te varen! Na de fatale ketelbranden in 1968 werd besloten Hr. Ms Karel Doorman vervroegd uit dienst te stellen. Op 14 oktober 1968 werd het schip verkocht aan Argentinië dat het omdoopte tot ARA Veinticino de Mayo ( naar de revolutie van 25 mei 1810).

Cees Rondèl

 

Brand op Hr. Ms. Karel Doorman d.d. 28 april 1968
Hr. Ms. Karel Doorman op 2 juli 1954

5 Comments on “586 – Hr. Ms. Vliegdekschip Karel Doorman

  1. Hrms Karel Doorman ook wel bijgenaamd Hrms ROOKVERBOD!
    Hier zullen veel Nieuwediepers goede of slechte herinneringen aan hebben.
    Heb er zelf 2 1/2 jaar op gevaren als machinist,commandant was toen Jan Maas.

    • Hr.Ms. Door Elkaarman heb ik ook wel ‘ns gehoord. Dit omdat het schip in slecht weer nogal schijnt te hebben geschud. Geen idee of dit waar is.

  2. Het moet in 1957 zijn geweest. Ik was 14 jaar.
    Op een woensdagmiddag stap ik binnen bij slagerij Leibbrand in de Keizerstsraat.
    Nee, Joop was er niet, toen mijn grootste vriend.
    Maar z’n vader had een probleem. Hij had net telefonisch een bestelling van de
    kok van de Karel Doorman ontvangen. En hij had niemand om die te brengen.
    Of ik dat wilde doen. Jawel.
    Het pas een pakje formaat twee ons boterhamworst.
    Ik naar de Karel Doorman. De wacht bij de brug naar de Nieuwe Haven liet me zonder problemen door. Vlees voor de kok van de Karel Doorman? Daar ligt-ie. Vraag daar maar verder.
    Ik zonder te vragen de loopplank op, een lange. Aan dek de eerste de beste aangeschoten.
    Die deur en dan helemaal naar beneden.
    Het waren wel veel trappen.
    Toen ik helemaal beneden was een deur opengedaan. De kombuis. Pakje overhandigd, alle trappen weer genomen en de wacht bij de brug vriendelijk gegroet.
    Zo kon dat toen nog