585 – Laurens Brandligtbrug

De afgelopen twee weken hebben we van verschillende kanten de Ankerparkbrug, de Binnenhaven en de Zuidstraat belicht, en dat is op zich hartstikke interessant! En toch blijven we voor het gemak vandaag nog maar even aan het water zitten, en zakken we af naar de Achterbinnenhaven. Want weet u dat ik in mijn leven het maar een keer heb meegemaakt dat ik echt een brug heb zien bouwen, en dat is op zich ook een hele gebeurtenis.Want een nieuwe oeververbinding komt er niet zomaar er moet daar altijd wel het een en ander voor wijken, hetzij een huizenblok of een aantal woonarken. Toen in 1965 begonnen werd met de aanleg van de Laurens Brandligtbrug waren er zowel aan de Achterbinnenhaven als aan de Binnenhaven een aantal huizen gesloopt! En omdat de Laurens Brandligtbrug een vaste brug zou worden moesten er ook een aantal woonarken verplaatst worden om nou eenmaal contact met open water te houden in verband met onderhoudswerken. En omdat het dit jaar alweer vijftig jaar geleden is, de officiële ingebruikname van de Laurens Brandligtbrug was op dinsdag 16 januari 1968, toon ik vandaag twee foto’s die een beeld geven van sloopwerkzaamheden aan de Achterbinnenhaven met als eindresultaat een nieuwe brug als verbinding tussen de Ruyghweg richting Nieuwe Haven.

Cees Rondèl

 

10 Comments on “585 – Laurens Brandligtbrug

  1. Laurens Brandligt (1723-1803) was ontwerper van de oorlogs- en koopvaardijhaven “Het Nieuwe Diep”.
    Bijzonder aan deze brug zijn de afbeeldingen op de betonnen pijlers, alleen vanaf het water zichtbaar.
    Afgebeeld staan een onklaar anker en een schip.

  2. Wat een mooie, voor mij onbekende foto’s!
    .
    Het gebouw van de meststoffen is ook een keer gesloopt want dat staat er niet meer, weet iemand wanneer dat was?
    .
    De huizen die zijn gesloopt moeten hebben gestaan op de plaats waar nu het PMT staat en naast de plaats waar vroeger de smederij van Jan Lanser stond?
    .
    Als ik fout zit hoor ik het graag.
    .
    Dan nog een vraag: Hoe zat het voorheen, daar was dan geen brug maar waar kwam de Ruyghweg dan op uit? Liep dat ‘dood’ op de achterbinnenhaven?

  3. de Ruyghweg kwam uit op een splitsing van wegen met links en rechts de Bassingracht.

  4. Voor zover ik mij kan herinneren stond het woonhuis van Jan Lanser aan de Binnenhaven en zijn smederij aan de Achter Binnenhaven richting Botbrug.

    • @Hans: Volgens mij staat dat huis met de smederij van Jan Lanser (thans garage) er nog op Binnenhaven nr 78?
      .
      Als de Ruyghweg uitliep op een splitsing met de Bassingracht, dan is de Botbrug ook van omstreeks 1968?

  5. In div. advertenties in de Held.Courant van omstreeks 1930 wordt regelmatig gevraagd om een “Smidsleerling”, adres: Binnenhaven 67, woonhuis J.Lanser.
    Op 9-12-1930 plaatst B&W van Den Helder een mededeling in de HC betreffende een Hinderwetvergunning voor uitbreiding van de smederij van J.Lanser aan de Achterbinnenhaven 23. Uitbreiding betreft 2 electromotoren, resp.1½ en ¼ PK.
    Of deze nummering van percelen nog van kracht is weet ik niet.

    De huidige Botbrug is aangebracht in 1975 na sluiting vorige Botbrug uit 1862.

  6. Wat leuk om te lezen, bedankt!
    .
    Ik denk dat de nummering inderdaad is veranderd. Op oude foto’s zie ik ook een gebouw met een hoger dak dat uit blokken lijkt te bestaan. Het moet gesloopt zijn vanwege de verbrede doorgang.
    .
    Op diezelfde foto, de brug uit dit onderwerp was al in aanbouw, zie ik geen brug op de plaats waar nu de botbrug is. Lag die brug op een andere plaats of is die brug soms eerder afgebroken?

  7. O… en nu snap ik het pas. Ik was in de war en verwarde de Laurens Brandligtbrug met de Van Kindsbergenbrug die omstreeks 1960 werd gebouwd. Nu zie ik ook dat het dan waar ik het over had, van de kunstmesthandel was, dat gebouw heeft dan gestaan op de plaats waar nu (ongeveer) het voormalig internaat Prinses Margriet (ca 1975) is gelegen.
    .
    Op de plaats waar nu de Brandligtbrug is gelegen was vroeger geen brug. De oude Botbrug ligt aan de Nieuwstraat en vond voorheen aansluiting op de Ankerparkbrug?