562 – Ramschip de Schorpioen

Omdat deze rubriek op zondag zo goed bekeken wordt brengen we vandaag alvast maar onze felicitaties over aan het Museum Ramschip ,,de Schorpioen”, omdat het aanstaande  donderdag 18 januari precies 150 jaar geleden is dat dit schip in Toulon in Frankrijk te water werd gelaten. De staat van dienst van de Schorpioen is niet indrukwekkend, in 1886 werd de Schorpioen aan de achtersteven aangevaren door de stoom radersleepboot Hercules in het Natte Dok op de voormalige Rijkswerf waarna ze in twee uur tijd zonk. Daarna werd het schip op de Rijkswerf weer gelicht en volledig hersteld, en in 1908 werd het schip uit dienst gesteld en omgebouwd om vervolgens weer in dienst gesteld te worden tot logementschip. En ik denk dat de Schorpioen in haar actieve leven het meeste bekend is geworden in haar rol van logementschip, en dan met name als logementschip voor marva’s in de periode tussen 1951 en 1971! Na de uitdienststelling bij de Koninklijke Marine in 1971 heeft het schip nog enkele jaren dienst gedaan als logementsschip voor leerlingen van de zeevaartschool  in Den Helder onder de toepasselijke naam internaat ,,Prinses Margriet”. In 1982 werd het voormalige ramschip aangekocht door de Stichting Ramschip Schorpioen om het in Middelburg voor het publiek aan de kade te leggen. In december 1998 kocht de Koninklijke Marine het schip terug, om het daarna na een grondige restauratie in het jaar 2000 open te stellen voor het publiek! En wat dit alles nog unieker maakt is dat de Schorpioen in leeftijd nog ouder is dan de Marineclub, deze werd namelijk opgericht op woensdag 26 september 1868!

 

Cees Rondel

 

5 Comments on “562 – Ramschip de Schorpioen

  1. Wat een ontzettend leuke foto, die uit 1893! Met een kraaiennest in de voormast.

  2. In de tijd dat de Marva’s nog logeerden op de Schorpioen daar aan de Zuidstraat werd het schip in de volksmond ook wel “Scheurenschip” genoemd. Misschien wat oneerbiedig maar toch!

  3. Weer een mooi stukje geschiedenis. Vermogen en voortstuwing: 2.269 Pk verkregen uit 2 stoommachines en 4 ketels.Voortstuwing en vermogen
    2 stoommachines, 4 ketels. Max. snelheid ongeveer 13 knopen (ongeveer 23 Km. per uur).

  4. Grappig eigenlijk dat zo’n onhandig schip juist is “overgebleven” en vooral bekend is geworden door een rol waarvoor het nooit bedoeld was. Ook tegenwoordig is het nog altijd leuk om even een kijkje aan boord te nemen.