552 – Havenplein 

552 – Havenplein 

Je kunt het je tegenwoordig niet meer voorstellen maar er zijn tijden geweest dat als je met de boot naar Texel wilde je er ook echt de tijd voor moest nemen! 

Tussen 1907 het oprichtingsjaar van de (TESO) Texels Eigen Stoomboot Onderneming en 1962 reisde je met de veerboot uit Den Helder naar de haven van Oudeschild! En uit die tijd, juni 1961 om precies te zijn dateert de foto die u vandaag van mij voorgeschoteld krijgt, we zien het Havenplein nog in de oude situatie groots en wijd. En je kunt echt zien dat het hartje zomer is want men wacht geduldig af, tot dat de veerboot ‘De Dageraad’ of de “Koningin Wilhelmina” de haven van Den Helder binnenvoer. Ik vind dit ook typisch zo’n jaren zestig foto want alles wat je je bij die jaren voorstelt is op deze foto allemaal aanwezig, zo zien we dat er tegen een partij ijzeren melkkratten een solex en een paar brommers staan. Maar ook de liefhebbers van oldtimers komen aan hun trekken want we zien hier vele soorten auto’s in de rij wachtend op de eerstkomende boot. Let ook eens op de bestelwagen op de voorgrond, u ziet dat kolenhandelaar Koning uit Deventer nog een stel fietsen vastbindt terwijl er achter op de bak een serie koffers staan. En dan heb ik het nog niet eens gehad over het uitzicht op de achtergrond, we zien de radartoren van het Navgis, en het bebouwde deel van de Hoofdgracht wat de oorlog heeft overleeft en waar de Marineclub ooit deel van uitmaakte. Al met al de hele foto overziende bekruipt mij het gevoel dat ik naar een beeld zit te kijken van de film “Le Vacances de Monsieur Hulot” van de Franse cineast Jacques Tati uit 1953.   

8 Comments on “552 – Havenplein 

  1. Echt weer een plaatje , waar je duizend en èèn dingen ziet.. Dit was nog de tijd van de zijladers van de TESO. De haven , had nog geen met eb en vloed beweegbare getijde steigers. Maar men kwam aan de zijkant van het schip boord , via hellingen van verschillende hoogtes . Naar gelang het tij , meerde de boot af , bij de steiger op/afrit die op gelijke hoogte was met het rijdek om te kunnen laden en lossen. Er werden ,als de boot vast lag grote dikke rijplaten aan boord getrokken , als rij verbinding met de kade . Ook was het de tijd dat er losse goederen met de boot meegegeven voor het eiland. Op de kade zien we nog de kratten met lege ( Melk ? ) flessen staan. die van het eiland afkwamen. De Teso boten hebben lange tijd een tractor aan boord gehad die deze losse goederen aan boord bracht op een grote platte aanhanger. Zo werden s’morgensvroeg ook de dagbladen ( aanhanger) vol overgezet.

  2. Het laden en lossen van vooral De Dageraad trok altijd veel kijkers. Deze boot werd via de zijkant geladen en gelost en vaak kwam het voor dat met man en macht één of meerdere auto aan de kant werden “gejonast” om zo plaats te maken voor nog een voertuig. Tot slot werd de reling dichtgeschoven en was het schip gereed voor vertrek. Verder zien we op de foto dat het werfkanaal nog doorliep tot aan de tuin van het paleis. In de achtergrond zien we nog het pand waarin vroeger, volgens mij, garage Hoyinck en later Rufay was gevestigd. Tot slot zien we midden op de foto een auto met daarachter één van de eerste caravans!

    • En pal achter die caravan een BMW Isetta! Met een deur aan de voorzijde. De lange reis naar Den Helder was al gemaakt in dat karretje. Stel je eens voor ….

  3. De oude Dr Wagemaker , was ook een zijlader. Op de foto,, zie je nog net in het midden tussen de bomen , de schoorsteen van het Marine zwembad. ook zie je in het werfkanaal een Heimachine liggen ter hoogt waar nu de dam naar de entree van het museum ligt. Misschien is dit wel de aanleg van die dam.

  4. Zie ik het goed, dan is de achterste van de drie auto´s aan de overkant een Ford Anglia model 1960. Dat zou erop wijzen dat de foto van begin jaren 60 is.
    Opvallend was het onder een vreemde hoek geplaatste achterruit, het verhaal erbij was dat erachter een luchtwervel ontstond die hielp het achterruit doorzichtig te houden.
    Ik kan me vergissen, maar ik vemoed dat de “zijladers” in die jaren al verleden tijd waren.

    • Klopt helemaal Hans! Citroën paste hetzelfde toe op de Ami sedan. In de huidige gekte vraagt men voor zo’n Ami in een goede staat 10.000 + Euro!
      Duidelijk te zien zijn ook meerdere Kevers en Dauphines.

    • Hans, links naast de geparkeerde aanhangwagen, zie je nog net een auto bepakt en bezakt naar de hellingbaan van de zijlader rijden. Overigens, is dit het oude opstel terrein voor de zijladers. De RORO schepen van de Teso beschikten al over de fuik en de nieuwe beweegbare oprij brug.