550 – de Koningssloep

Anderhalf jaar geleden heb ik al eens aandacht besteed aan de Koningssloep, en vanwege een unieke foto die ik in mijn bezit kreeg kom ik nog eens terug op dit onderwerp, maar eerst even een stukje geschiedenisles. De Koningssloep kwam in 1841 in dienst, de sloep heeft de vorm van een galei en zij meet op de waterlijn 14.10 meter en de lengte over alles is veel groter namelijk 17.50 meter. En de breedte bedraagt 2.65 meter.

De sloep word bemand door 20 roeiers, waarbij dient opgemerkt te worden dat het achterste gedeelte dient voor de ontvangst van koninklijke hoogheden en daarachter vindt men een klein dek, bestemd voor degene, die de sloep stuurt. Als we de Koningssloep van dichtbij bekijken valt ons meteen de gebeeldhouwde en vergulde groep op de voorplecht op, de centrale figuur hiervan is Neptunes, gezeten in en schulp te midden van een woelige zee. De schulp wordt getrokken door drie zeepaarden en aan weerszijden geflankeerd door een Triton. Het geheel is omgeven door een allegorische rand van schelpen en zeegewassen. Het is maar dat u het weet, en op onze foto die ik u vandaag toon ligt de Koningssloep afgemeerd langs de in mijn ogen nog steeds beroemdste brug van Den Helder namelijk de Ankerparkbrug!

Het is gek in deze stad, we hebben altijd van die plannenmakers die met dubieuze plannen komen om het een en ander terug te bouwen, (zoals de Ankerparkbrug) alleen komt het er nooit van. Maar zoals gezegd zien we hier de Koningssloep afgebeeld langs de Ankerparkbrug liggend! Overigens valt het u ook niet op hoe mooi het decor op de achtergrond van deze foto is? Van links naar rechts zien we hotel Woud, de oude NACO garage, de winkel van van Kalsbeek en op de hoek van de Zuidstraat zien we nog net de achtersteven van het logemensschip Hr. Ms. Schorpioen.

10 Comments on “550 – de Koningssloep

  1. Daar waar die doorluchtige passagiers zaten, daar hingen gordijntjes. Toen die vervangen moesten worden mocht mijn vader ze leveren.
    Het moest velours zijn van precies een bepaalde rode kleur. Hoewel velours in diverse schakeringen rood leverbaar was, zat toch die kleur er niet tussen. Ik ben met mijn vader mee geweest naar de firma J.P. Wijers op de N. Z. Voorburgwal in Amsterdam (later een berucht kraakpand), waar hij geregeld heeft dat er velours werd geverfd in de kleur van het meegebrachte staaltje.

  2. Ongelofelijk dat we iedere zondag weer verrast worden door stukjes uit een verleden van Den Helder
    Zo ook nu weer wat zou het geweldig zijn als we deze brug weer mogen aanschouwen op dit punt

  3. Toen lag de sloep zo voor het “”Grijpen”” in het brakke water van de Binnenhaven. Nu ligt het onder “” bewaking”” in het Scheepvaartmuseum Amsterdam. Een juweel om te zien.

  4. Een Triton is (oa) een zeegod van lagere rang, van boven mens, van onderen vis en dienaar van de zeegod Neptunes. Deze Triton zal moeilijk als dienaar kunnen fungeren met slechts één arm. Op de achtergrond zien we de voormalige NACO garage, voorheen was dit een bioscoop maar hoe heette deze ook alweer?

    • Advertentie in de Heldersche Courant van 21 augustus 1928. Aanbesteding: het verbouwen van het perceel “Cinema Palace” aan de Binnenhaven tot autogarage, architect J.J. Schoeffelenberger.
      In de HC van 5 maart 1938 interessant interview met jubilerende Piet van Twisk, de grote bioscoopman van Den Helder. Hij zegt: “Concurreren hoefde ik al niet meer te leren en Tavenu sneuvelde al gauw op het bioscoopveld van eer. Daarna huurde ik Cinema Palace … om haar te sluiten”.